L’Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (ONTSI) ha publicat el segon estudi “Los ciudadanos ante la e-Sanidad. Opiniones y expectativas de los ciudadanos sobre el usos y aplicación de las TIC en el ámbito sanitario”. L’anterior es va publicar fa quatre anys. Com hem avançat en aquests anys?
S’ha consolidat el pacient apoderat. Aquest és potser el canvi més apreciable que s’extreu dels resultats de l’enquesta. S’estima que gairebé una quarta part de la societat (21,5%) es pot considerar dins d’aquest grup. És a dir, que coneix en profunditat el seu estat de salut, participa activament en la cerca d’informació i pren decisions sobre la mateixa.
Canvis en la relació metge pacient
Un terç dels pacients cerca informació a la xarxa (normalment, en cercadors generalistes) sobre salut abans d’anar a la consulta, i un 45,8% ho fa després per confirmar el diagnòstic i tractament. Així i tot, només un 26% comparteix aquesta informació amb el seu metge, tot i que un 20,2% assegura que fer-ho millora la seva relació amb ell.
Però, com se sent el metge quan ve un pacient que ja ha consultat el Dr. Google? Sovint els pacients no saben interpretar quina postura adopta el seu metge al respecte. Un 36,2% assegura que els professionals es mostren neutrals, un 19,3% diu que el seu metge mostra interès per la informació que porta el pacient, i un 13,7% que el facultatiu es mostra molest o crític. És possible que encara quedi molta feina a fer per sensibilitzar als professionals de la relació existent en els ciutadans i les seves fonts d’informació?
D’altra banda, la comunicació metge-pacient a la xarxa encara és baixa. Només un 5% dels ciutadans utilitza les TIC per comunicar-se amb el seu metge, tot i que a un 37,3% li agradaria fer-ho a través del correu electrònic i a un 27,6% utilitzant xarxes socials. Falta calibrar la fórmula més adequada. Recordem la polèmica que va haver-hi amb la pregunta al darrer examen MIR sobre si un metge ha d’acceptar l’amistat d’una pacient (amb l’agreujant que era menor) a Facebook.
Què busquen els pacients a la xarxa
Durant els últims quatre anys, l’increment de l’ús d’internet com a font d’informació de temes de salut ha crescut, i molt. Si en la darrer estudi de l’ONTSI (amb dades de 2012) el percentatge era del 48,3%, ara ascendeix al 60%. Busquen informació sobre nutrició, alimentació i estils de vida saludables; malalties diagnosticades; símptomes; i remeis. El problema és que no sempre és del tot comprensible: un 34,8% dels pacients afirma que sovint no entenen la informació i un 14,1%, mai.
Les xarxes socials, per als pacients crònics
El contingut a les xarxes socials té poc crèdit entre els ciutadans, gairebé el 60% no confia en la informació que hi troba i només 1 de cada 5 hi acudeix. En canvi, les xarxes socials és el terreny més confortable per als malalts crònics, que ja són experts en la seva malaltia i que s’hi recolzen per intercanviar informació i experiències sobre la seva malaltia. Això afavoreix un contacte més proper amb aquells que estan en la seva mateixa situació. De fet, aquests pacients també són els que més utilitzen dispositius per controlar la salut.
La feina dels metges
Els ciutadans van aprenent a poc a poc a utilitzar la xarxa per tenir controlada la seva salut, valoren l’abast de la informació i els riscos que comporta. Així i tot, els metges són encara la primera opció per a consultes sobre salut i la font més fiable amb un grau de confiança del 92%. Sembla que tindrien un paper rellevant a l’hora d’“educar” els pacients. Però què en saben els professionals, de salut 2.0? Saben com poden treure’n profit més enllà de la divulgació en salut?
En aquest sentit, la secció de Metges e-salut del Col·legi fa una feina contínua de sensibilització en l’ús de les noves tecnologies, la generació i la transferència de coneixement en l’ús de les TIC i l’organització de jornades formatives.
Ara mateix, la secció està preparant la V jornada #salut20comb sobre educació mèdica 2.0 per aprendre, entre companys, com es poden emprar les eines 2.0 per a la docència i per a la consolidació de l’aprenentatge. La jornada se celebrarà el 10 de juny a la seu del Col·legi.
Si us interessa, també podeu accedir al material de les jornades anteriors:
- Salut 2.0: La xarxa al servei dels professionals (novembre 2012)
- #salut20comb: Apps i salut, un pas endavant (maig 2013)
- #salut20comb: La teva identitat digital, té bona salut? (juny 2014)
- #salut20comb: El paper del pacient en l’e-salut: Casos d’èxit (octubre 2015)
One thought on “Com es comporten els ciutadans davant l’e-salut?”