Resposta basada en el document “Recomanacions sobre l’ús d’informació mèdica i l’exercici de llibertat d’expressió a les xarxes socials” i amb la col·laboració de la secció col·legial d’e-salut i l’Assessoria Jurídica del CoMB
Les xarxes socials són un espai de comunicació molt efectiu per fer divulgació d’informació general sobre salut. De fet, segons dades de l’Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (ONTSI) de 2016, un terç dels pacients cerca informació de salut a la xarxa abans d’anar a la consulta i un 45,8% ho fa després per resoldre dubtes i/o confirmar el diagnòstic i tractament.
Els ciutadans acudeixen a internet per informar-se sobre salut i els professionals de la salut que participen en les xarxes socials tenen la responsabilitat ètica de procurar que la informació que distribueixin sigui clara, verídica, ponderada, comprensible, de qualitat i que generi confiança.
A l’hora de decidir quina informació compartim amb els nostres seguidors, hem de tenir en consideració el Codi Deontològic, que a les xarxes és també d’obligat compliment, la nostra responsabilitat amb la societat i l’autoritat científica que atorga la professió. És important no oblidar que un metge mai deixa de ser-ho als ulls del ciutadà, sigui quin sigui el context.
En primer lloc, hem de fer ús de la nostra experiència i els nostres coneixements professionals i fer una lectura crítica i completa d’allò que volem compartir a la xarxa. A internet hi ha molt de contingut de gran qualitat, però també en podem trobar d’altres que podrien generar confusió, no ser verídics o estar distorsionats.
Hem de seleccionar fonts d’informació fiables. Els organismes oficials i els companys amb experiència són bons agents per trobar informació de qualitat a la xarxa. Els segells d’acreditació web també ens poden ajudar a distingir el contingut de confiança. El segell del Col·legi, Web Mèdic Acreditat (WMA), acredita webs sanitàries de confiança i els seus principis de bona pràctica poden ser una bona guia a l’hora d’analitzar un espai web abans de decidir si volem ser el seu altaveu. Algunes preguntes que hauríem de fer-nos són, per exemple, si podem identificar la persona o institució responsable o si queda clar què és publicitat i què no ho és.
A l’hora de compartir informació, però, no ens oblidem de citar sempre la font i l’autor. No ens apropiem del contingut dels altres com si fos nostre.
Quan compartim informació, pensem en la identitat que estem construint
El fet de compartir una informació, i no una altra, és una decisió que determina quina imatge estem projectant de nosaltres mateixos a la xarxa. Això és molt important, sobretot quan ens presentem com a metge o metgessa.
Tenir en compte quin tipus d’identitat digital personal volem construir ens pot ajudar a decidir què publiquem i què no. Depenent de si volem construir-nos una identitat més professional o més personal algunes informacions enriquiran el nostre perfil i d’altres en poden restar valor. Per exemple, en un perfil de caire estrictament professional, aporta valor compartir informació sobre les activitats del barri on treballo? Dels programes de televisió que miro? De l’activitat física que practico? Dels meus hàbits saludables? Són preguntes que cal fer-se depenent de quina imatge volem projectar de nosaltres mateixos, sense oblidar que hem de cuidar la relació de confiança amb els nostres pacients i la societat.
Podem crear contingut propi
Més enllà de buscar contingut ja publicat, una altra opció és crear contingut propi partint de la nostra experiència i del nostre coneixement professional. En aquest cas hem de tenir en compte que la informació ha de tenir com objectiu clar el benefici del pacient, de la medicina i ser útil per resoldre dubtes que siguin d’interès general (salut pública, promoció d’hàbits saludables…), tot evitant el sensacionalisme, la morbositat, el sexisme, el racisme, la xenofòbia i les expressions discriminatòries. A més, cal cuidar la redacció i l’ortografia per facilitar la comprensió dels nostres missatges.
Les plataformes que es poden utilitzar són molt àmplies i permeten molts formats. La informació es pot publicar en forma de text, imatges, vídeos, stories… L’important és que el contingut sigui verídic, fiable, entenedor i que funcioni en el format que s’està fent servir.
També cal recordar (i és beneficiós fer-ho també als nostres lectors/seguidors de forma recurrent) que la informació que es difon no pot ser mai equiparable a una consulta mèdica professional i que, per tant, serà només divulgativa, informativa i de caràcter general.
Per a més informació, us recomanem el document “Recomanacions sobre l’ús d’informació mèdica i l’exercici de llibertat d’expressió a les xarxes socials”
One thought on “#Metgesalesxarxes: Com puc assegurar-me que la informació que publico a les xarxes és de qualitat i no està esbiaixada?”