Barcelona va acollir entre el 16 i 18 d’octubre la segona edició de la fira d’innovació sanitària Healthio, un esdeveniment adreçat a professionals de la salut, empreses innovadores i pacients per fomentar l’apoderament dels ciutadans i la capacitat de presa de decisions entorn de la seva salut.
La fira, organitzada per Fira Barcelona, va ser un gran espai d’intercanvi de coneixement i experiències. Hi havia representats tots els agents de l’ecosistema sanitari i hospitals, empreses innovadores i institucions van presentar les seves propostes a companys i ciutadans al voltant de tres àmbits temàtics: benestar i salut, medicina personalitzada i malalties cròniques i envelliment. Al mateix temps, estaven en funcionament quatre àgores simultànies en què es van organitzar 420 xerrades.
El Col·legi de Metges de Barcelona (CoMB) va participar-hi amb un estand on informava sobre els serveis col·legials i algunes de les línies de treball actuals, com el programa Metge Emprenedor, el programa Web Mèdic Acreditat (WMA), l’app MetgesBarcelona i les guies “10 recomanacions a les xarxes socials per a metges” adreçada a professionals i “10 recomanacions a les xarxes socials per a metges” per ciutadans.
D’altra banda, el Col·legi va organitzar també quatre xerrades a les àgores, especialment orientades als professionals de la salut i a la seva pràctica assistencial i als emprenedors del sector.
El Dr. Jaume Sellarès, vicepresident del CoMB, va presentar les dades sociodemogràfiques de la professió, que permeten preveure el perfil de metge del futur. Serà, majoritàriament dona, precisarà formació en habilitats comunicatives i es mourà en una professió molt marcada pel debat ètic i deontològic, sobretot, a causa del desenvolupament de la biomedicina.
En aquesta línia, el Dr. Miguel Molina, membre de la secció de metges e-salut del Col·legi, va explicar com pot ser el maletí del metge de família en un futur immediat. Molina va presentar diferents gadgets que ja estan al mercat i que amplien les possibilitats d’una visita a domicili i a la consulta. Aquests aparells permeten realitzar proves mèdiques in situ i tenen en comú que són petits, portables, que comparteixen informació perquè estan connectats a la xarxa i que aprofiten un element tecnològic que sempre ens acompanya, el telèfon intel·ligent.
Internet ofereix als pacients un nombre inabastable de fonts d’informació sobre salut. Algunes d’elles són molt útils i són una excel·lent eina per complementar la visita mèdica, però s’ha de saber destriar el gra de la palla. Amb un ull posat en la relació amb els pacients, la doctora Beatriz Jiménez, membre del consell tècnic de Web Mèdic Acreditat (WMA), va explicar en la seva àgora quines eines tenen els professionals per recomanar i indicar webs mèdiques a la consulta i aprofitar el potencial de la xarxa per tenir pacients ben informats. Una d’aquestes eines són els segells de qualitat web, com el de WMA, que ajuda a identificar les fonts fiables amb el seu distintiu i que, alhora, vetlla per la bona praxi dels professionals a les seves publicacions webs.
D’altra banda, Georgina Sorrosal, analista de Healthequity (societat de capital risc participada pel Grup Med), es va adreçar a aquells professionals amb idees de negoci, als quals va explicar en què consisteix el programa Metge Emprenedor del Col·legi, tot dibuixant el mapa de quines són les fonts de finançament que cal buscar per poder portar un projecte al mercat. El programa Metge Emprenedor analitza, estructura i dona forma a les idees fins que es fan viables per convertir-les en realitat. A través d’aquest programa s’analitzen més de 400 idees a l’any i s’organitzen reunions amb els actors claus del sector healthcare per crear relacions estratègiques, cohesionar i fomentar l’ecosistema biomèdic català, així com fòrums d’inversió per connectar emprenedors amb inversors.