#Iatrogènia (II): La comunicació com a eina de prevenció

La medicina no és una ciència exacta i en la seva pràctica el factor humà té una gran importància. Malauradament, no podem evitar al 100% la possibilitat de cometre un error o de causar un efecte advers a un pacient. Sí que podem, però, fer tot allò que està a les nostres mans per minimitzar al màxim els riscos. Per exemple, crear entorns comunicatius de qualitat entre els companys i amb els pacients.

La comunicació és essencial per reduir els errors mèdics. En algunes ocasions és una assignatura pendent entre els professionals. La relació metge-pacient es treballa poc o gens durant l’etapa formativa i la comunicació forma part d’aquelles habilitats personals que, encara que no es valoren acadèmicament, són les que finalment fan que un professional sigui considetat com un bon metge.

El Col·legi de Metges de Barcelona va organitzar recentment una sessió per tractar la iatrogènia des de moltes perspectives (fins i tot des del punt de vista del metge com a segona víctima). Durant la jornada, la doctora Nieves Barragán, metgessa de família a l’EAP Vallcarca i coordinadora del grup Comunicación y Salud de semFYC, va explicar com, creant aquests entorns comunicatius de qualitat, es poden prevenir errors i efectes adversos. Entorns comunicatius que han d’estar en tots els àmbits assistencials: entre el metge i el pacient, entre companys de diferents nivells assistencials, en el traspàs d’històries durant els canvis de guàrdies, entre metges i infermeres…

Segons Barragán, un dels errors més freqüents és no escoltar. “Els metges no sabem callar”, va afirmar la doctora. La pràctica clínica ha entrenat els professionals a ser ràpids i a tenir una resposta immediata. I mentre el pacient està explicant què li ocorre, el professional ja està fent el diagnòstic a dins seu. Amb aquesta celeritat -que molt sovint ve exigida per la càrrega assistencial-  els detalls importants es poden escapar, el metge es pot precipitar i els símptomes que no encaixen en aquest primer diagnòstic corren el risc de ser rebutjats per no entorpir-lo. Precisament aquí hem d’estar alerta, perquè és aquí on pot començar una cadena d’errors.

Barragán reivindica la comunicació centrada en el pacient i l’entrevista motivacional com a promotores de salut i durant la jornada va fer algunes recomanacions per millorar l’entrevista clínica:

  • Posició helicòpter durant l’entrevista i autopercepció: si els professionals se situen “per sobre” de l’entrevista poden “ser més conscients del que estan dient i del que estan fent”.
  • Pensament divergent i preguntes obertes: si en el moment d’escoltar el pacient els metges tenen la ment ben oberta, es poden generar múltiples opcions de diagnòstic i no només dues o tres. Això es pot aconseguir amb preguntes obertes i escoltant atentament tots els detalls. Barragán recomana començar l’entrevista clínica amb preguntes d’àmplia resposta, com, per exemple, demanar al pacient que descrigui el dolor. L’objectiu és començar amb pensament divergent i obert i després anar estrenyent la cerca fins saber què passa, comprovant totes les sospites possibles.
  • Reenquadrar: Quan un símptoma no quadra amb el diagnòstic fet, els facultatius han de ser capaços de desenganxar-se de la seva idea inicial, ser capaços de canviar la visió de la situació i no rebutjar la informació nova. Podria ser una pista essencial.

Segons Barragán, cal “buscar l’equilibri entre la prudència i la responsabilitat”. I per ser prudent, afirma, ens hem d’acostumar a l’autopercepció, a callar per escoltar, a tenir una mirada semiològica i independència de criteri. També a no tenir pressa i a aplicar els recursos amb proporcionalitat. I en cas de cometre un error, no abandonem mai el pacient.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s