Metges que es dediquen a fer jocs, una nova manera de promoure la salut

La cura de la salut sobrepassa des de ja fa temps la consulta. Els ciutadans tenen cada cop més al seu abast gadgets i wearables que els ajuden a controlar el seu estat de salut. I gairebé la majoria els acompanyen quan fan esport.

Sense pretendre-ho, Pokemon Go va posar a sobre la taula l’estiu passat com els jocs poden influir en els hàbits de vida i ajudar a fer-los més saludables. El fenomen Pokemon Go va ser passatger, perquè l’aplicació va passar de moda, però va demostrar que aplicant la psicologia del joc podem aconseguir altres beneficis. En això es basen precisament els serious games. Són videojocs que no busquen només l’entreteniment i la diversió, sinó que tenen com a propòsit final l’aprenentatge, l’adquisició de competències o un canvi de conducta.

Els serious games estan demostrant la seva eficàcia en la conscienciació sobre hàbits saludables tant en malalts com en persones sanes. Poden ser una bona eina per introduir tant a l’atenció general com a la medicina esportiva. També són una oportunitat per motivar els usuaris per aconseguir un canvi en el comportament. Aquests jocs estan dissenyats per ajudar a obtenir millors resultats esportius, millorant la formació del personal i fomentant l’educació i els productes relacionats amb aquest sector.

Per desenvolupar-los són necessàries moltes disciplines: dissenyadors, guionistes, programadors… però, sobretot, professionals de la salut (metges, infermers, fisioterapeutes, podòlegs…) que aporten el seu coneixement científic perquè el joc obtingui bons resultats.

L’Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI) de la Universitat de Barcelona, amb l’Escola Universitària de la Salut i de l’Esport (EUSES) i la Divisió Informàtica (Harvard Medical School) estan treballant junts i han organitzat la primera escola d’estiu sobre serious games en salut amb cursos específics per al món de l’esport.

La integració de jocs i tecnologia en el sistema de salut està escalant posicions dins del sistema. “S’estan introduint noves metodologies que tenen a veure amb l’aprenentatge basat en jocs i amb la millora competencial gràcies a la motivació de les persones” ens diu el Dr. Oscar García, director acadèmic d’ENTI.

Acostar el professional de la medicina al desenvolupament d’aquestes aplicacions és cabdal perquè aquests siguin més acurats i eficients. És potser una oportunitat de creixement personal i professional cap a una medicina que cada cop més incorpora nous aspectes tecnològics i de gamificació per millorar els resultats en el pacient.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s