‘Infoxicació’ a internet: professionals sanitaris, pacients i periodistes donen l’alerta

Representants dels tres sectors demanen més rigor i independència en la informació sanitària a la xarxa a l’informe eHealth Focus On (EHON SALUD DIGITAL)

‘Infoxicació’ a internet: professionals sanitaris, pacients i periodistes donen l’alertaLa informació sobre salut a la xarxa és extensa. N’hi ha de molt bona, però no sempre és fàcil destriar-la d’aquella poc rigorosa, incompleta o, directament, falsa.

Pacients i familiars acudeixen a internet per cercar informació sobre patologies i tractaments, tant abans d’acudir a la consulta com després, per resoldre dubtes posteriors. Aquesta pràctica, cada cop més habitual, genera preocupació entre els professionals sanitaris, les associacions de pacients i també entre els periodistes especialitzats en informació de salut.

Per tractar el tema, els tres sectors es van reunir a la jornada “Salud digital” organitzada per la Asociación de Investigadores en eSalud (AIES) i l’agència de comunicació especialitzada COM SALUD. Ara, han recollit les conclusions de la jornada a l’informe eHealth Focus On (EHON SALUD DIGITAL).

L’informe denuncia la “necessitat de més rigor i independència davant el fenomen de la infoxicació: l’excés d’informació, moltes vegades errònia” que es pot trobar a la xarxa. En aquesta línia, defensa que la informació online de salut ha de ser “objectiva, verídica, contrastada i divulgativa i ha d’incloure fonts oficials, declaracions de professionals sanitaris i el testimoni de pacients”. El document també recull la necessitat que els professionals sanitaris prescriguin pàgines web de qualitat als seus pacients i familiars i demana el suport del sistema sanitari actual per trobar més eines digitals de comunicació amb el pacient.

L’informe reflecteix la preocupació compartida per la falta de transparència de molts webs i blogs amb articles sobre salut en què els interessos comercials condicionen el contingut. D’altra banda, de vegades, pesen massa els interessos mediàtics i es deixa de banda especialitats, malalties o col·lectius determinats.

Les xarxes socials són una via ràpida de comunicació, però poden agreujar la infoxicació, ja que, a través d’elles, “es propaguen amb molta facilitat rumors i notícies falses, sense cap contrast i es crea alarma social”, tal com avisa el vicepresident de l’AIES i director de COM SALUD, Carlos Mateos.

Què poden fer els professionals?

Les conclusions de l’informe assenyalen que la combinació ideal per combatre la infoxicació es basa en el triangle que formen professionals sanitaris amb bones actituds comunicatives, periodistes especialitzats en salut i associacions de pacients amb veu. Una relació que requereix d’una una forta cohesió entre tots.

La informació de salut ha de ser publicada per tot aquell que estigui capacitat per fer-ho de forma veraç, clara, entenedora i per actuar amb responsabilitat i transparència. Així mateix, els professionals de la salut, quan actuïn com a font d’informació, haurien de ser accessibles i estar disponibles perquè els periodistes especialitzats puguin fer la seva tasca amb rigor.

Per garantir la qualitat de les pàgines web, diferents institucions tenen segells de qualitat, com el mateix Col·legi, que disposa de la distinció Web Mèdic Acreditat (WMA). L’acreditació de webs està condicionada pel compliment d’uns principis de bona pràctica que asseguren tant la qualitat del contingut com la seva la transparència i declaració de conflicte d’interessos, uns requisits impresicindibles per saber si estem davant d’una informació fiable.

Els pacients assumeixen un rol cada cop més actiu pel que fa a la seva salut i, molt sovint, ho fan a través de la xarxa. El 60% dels ciutadans utilitzen internet per informar-se sobre qüestions de salut i la immensa majoria busca informació únicament en cercadors generals. Els professionals han d’estar preparats per respondre allà on són els pacients.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s