
El TERMCAT i el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya van publicar el desembre passat la Terminologia de la salut sexual i reproductiva i la infografia interactiva Salut sexual i reproductiva. Termes clau, amb els termes bàsics més rellevants de l’àmbit. El treball ha tingut la col·laboració de la Societat Catalana del Diccionari Enciclopèdic de Medicina (SocDEMCAT), de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears i d’especialistes d’aquest camp. Ambdós productes terminològics tenen com a objectiu la difusió de la terminologia relacionada amb la salut sexual i reproductiva, que va ser el tema triat en l’edició de 2023 del programa La Marató de 3Cat.
El diccionari en línia aplega més de 120 termes bàsics centrats en aquest àmbit. En l’elaboració hi han participat experts i institucions del sector mèdic i sanitari, i s’ha treballat en cooperació amb els lingüistes del portal lingüístic ésAdir, de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. L’obra vol ser una eina pràctica de referència per a tots els professionals que necessitin fer servir els termes bàsics relacionats amb la salut sexual i reproductiva, tant en contextos de divulgació com en àmbits acadèmics.
Cada fitxa terminològica conté la denominació catalana considerada principal i les denominacions catalanes sinònimes, si n’hi ha, i també els equivalents en castellà, francès i anglès, juntament amb la definició que hi correspon i, eventualment, notes informatives. S’hi poden trobar termes com ara climateri, copa menstrual, disfunció del sòl pelvià, disfunció erèctil, salut menstrual, reproducció assistida o treball de part.
La infografia complementària està concebuda com un material de difusió d’alguns dels termes més representatius, d’una manera gràfica i interactiva, amb enllaços a les entrades del diccionari i en un format més atractiu per a la divulgació.
La Terminologia de la salut sexual i reproductiva forma part de la col·lecció de Diccionaris en Línia del web del TERMCAT, que ofereix més de 170 repertoris terminològics dels diversos àmbits d’especialitat. També és accessible des del portal Terminologia de ciències de la salut – DEMCAT. Pel que fa a la infografia, s’afegeix als més de 120 recursos gràfics i multimèdia que el TERMCAT té disponibles en el web.
Com a mostra del contingut del diccionari, us comentem breument els termes endometriosi, esterilitat–infertilitat i la sigla SSIR, corresponent a salut sexual i reproductiva.
endometriosi
L’endometriosi és una malaltia crònica en la qual l’endometri es desenvolupa i s’implanta ectòpicament, fora de l’úter. Pot afectar principalment el peritoneu pelvià, els ovaris, les trompes de Fal·lopi, l’intestí, la bufeta urinària i el recte. El símptoma principal és el dolor pelvià o abdominal durant o després de la menstruació o en les relacions sexuals.
Des del punt de vista formal, el terme endometriosi és un bon exemple de composició culta, creada amb el formant endo-, que vol dir ‘dins, a l’interior’ (com en el terme endoscòpia o endogen); la base metri-, el mot grec que significava ‘úter, matriu’ (present en termes com metritis i metràlgia); i el formant -(o)si, que denota ‘procés, condició o estat, especialment de caràcter anormal o patològic’. Semànticament, doncs, la denominació endometriosi es refereix a la localització total o parcial del teixit de l’endometri en una posició diferent de la normal, dins de l’úter.
esterilitat – infertilitat
L’esterilitat és definida com un trastorn de l’aparell reproductor femení o masculí que comporta la incapacitat de concebre fills després d’un mínim de 12 mesos de relacions sexuals regulars sense protecció anticonceptiva, mentre que la infertilitat es refereix a la incapacitat d’aconseguir embarassos viables.
Certament, esterilitat i infertilitat són dos conceptes diferents, si bé la frontera entre tots dos és cada vegada menys clara, i s’utilitza cada cop més la denominació infertilitat d’una manera general per a designar la dificultat o impossibilitat de la reproducció.
salut sexual i reproductiva (SSIR)
El terme salut sexual i reproductiva designa l’estat de benestar físic, mental i social en tots els aspectes relatius a la sexualitat i a la reproducció en qualsevol etapa de la vida. Com que la denominació és una mica llarga, es fa servir sovint la sigla SSIR, ben formada i totalment implantada.
Recordem que les sigles es formen generalment amb les lletres inicials dels mots plens de la denominació i que entre les lletres que les formen no hi ha d’haver cap punt ni cap espai en blanc. De vegades, com és aquest cas, també incorporen la inicial d’alguna conjunció o preposició, perquè hi ha la intencionalitat clara d’obtenir una sigla més fàcilment llegible per síl·labes o de distingir-la d’altres sigles: salut sexual i reproductiva.
Pel que fa la pronúncia de la sigla SSIR, no pot ser del tot sil·làbica. La manera més fàcil és una pronúncia híbrida entre lletrejar-la o bé llegir-la sil·làbicament: “essa-sir”. Per tant, en textos escrits, l’escriptura més recomanable és amb apòstrof, l’SSIR (llegit com a sigla, “l’essa-sir”, o descodificat, “la salut sexual i reproductiva”).
Confiem que aquest breu repàs terminològic us hagi semblat interessant. Us convidem a consultar la Terminologia de la salut sexual i reproductiva i la infografia interactiva Salut sexual i reproductiva. Termes clau , on trobareu molts altres termes relatius a aquest àmbit. I recordeu que si teniu cap dubte terminològic o ens voleu fer arribar qualsevol suggeriment, podeu escriure’ns un correu electrònic a informacio@termcat.cat.
