Neix la Societat Catalana de Salut Digital en el moment clau de la transformació digital de la sanitat

El concepte de transformació digital està calant en molts àmbits de la societat i la salut no n’és una excepció. A Catalunya hi ha moltes iniciatives que treballen per adaptar la cura de les persones a nous entorns digitals i ara ha arribat als entorns acadèmics.

L’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya i Balears va presentar a principis de desembre la Societat Catalana de Salut Digital (SCSD), una iniciativa multidisciplinària que vol posar damunt de la taula els reptes de la sanitat per, a partir de les dades, crear coneixement i donar instruments als diferents professionals per avançar cap a la transformació digital des de la seva pròpia visió .

SCSDAixí ho expressava el responsable de l’actual comissió gestora, Francesc Garcia Cuyàs, qui alhora també presideix la Fundació TicSalut. Cuyàs va insistir en el caràcter transversal de la SCSD , la seva multidisciplinarietat i la necessitat de comptar amb la ciutadania. De fet, la societat està impulsada per diferents perfils professionals, i també hi és present la Secció de metges e-salut del CoMB amb la seva presidenta, Mireia Sans, com a membre de la Comissió Gestora.

La SCSD treballarà a partir de grups de treball i taules rodones i. tot i que s’acaben de constituir com a societat, ja tenen propostes de treball i el programa del curs 2016-2017, que  se centrarà en la transformació dels models organitzatius i d’atenció enfront de la Salut Digital.

Les dades marcaran el futur de la societat digital

La presentació de la SCSD va comptar amb la conferència de l’expert en transformació digital, Genís Roca, que va analitzar el present i futur de la salut i la societat en temps digitals. La seva xerrada va posar sobre la taula la idea que la salut difícilment podrà defugir els canvis estructurals que està provocant la xarxa. I un d’ells, segurament el més controvertit, és la possible aparició de nous intermediaris entre la societat i els agents actuals en el maneig de les dades de salut.

Roca identifica tres moments disruptius en la societat que han succeït en cicles de 10 anys:

  • 1995 va ser el moment en què Internet va arribar als usuaris, el seu control el tenien les empreses que eren les úniques amb capacitat per publicar-hi contingut. És el moment del web, de millorar els processos i de fer-los eficients. Un nou intermediari que apareix i té èxit és Amazon.
  • L’any 2005 les persones agafen les regnes de la xarxa. El tràfic passa del web al mòbil i aquesta època es caracteritza per la participació i la gestió de la reputació. Aquí sorgeix Booking com a nou intermediari que canvia les regles del joc.
  • 2015 ha portat una altra onada. Internet ha passat a les coses. Tot està connectat a la xarxa a través de sensors. Ara són els objectes els que generen el flux d’informació i mouen un gran nombre de dades. En aquest moment la societat comença a demanar transparència per saber qui té les dades. Amb l’Internet de les Coses, si els pacients abans anaven a la consulta sobre-informats, ara ho faran a més sobre-quantificats, i a més, amb dades pròpies.

Si es compleixen els cicles, podem esperar un altre canvi disruptiu per al 2025 que, segons Roca, passarà d’un model d’Internet social a un Internet de les dades (robotització i algoritmes).

En aquest moment, el repte dels serveis sociosanitaris anirà cap l’eficiència a Internet, perquè com diu Roca: “Apareixeran nous intermediaris que requeriran / mereixeran la confiança per  concentrar molta informació, amb la qual es dissenyaran serveis escalables i molt segmentats”. I aquests intermediaris que gestionin les dades “no tenen per què” ser algun dels operadors actuals. Aquí està el gran repte, perquè “si mirem el que passa en la resta de serveis, és difícil pensar que salut n’hagi de ser una excepció”.

Com el sector salut pot guanyar eficiència a Internet? Segons Roca, complint aquests requisits:

  • Intermediant a gran escala
  • Concentrant molta informació
  • Mereixent molta confiança
  • Gestionant de forma molt segmentada
  • Oferint serveis abans que productes
  • Optimitzant processos escalables
  • Amb una organització per a la millora continua
  • Acceptant els canvis disruptius

A la presentació de la SCSD, Roca va plantejar un proper escenari especialment important per al sector, pel que cal estar preparats i que de ben segur requerirà un debat profund a la professió. Així doncs, la SCSD apareix en un moment molt transcendental en quèes fan molt necessaris els espais de reflexió i treball sobre el món digital.

 

Deixa un comentari